Nie je námietka ako námietka

Publikované v kategórii Námietky od dňa 11. novembra 2023 3 komentáre

Vo všeobecnosti platí, že: „Námietka je akýkoľvek nesúhlas, obava alebo výhrada zákazníka voči ponuke alebo jej časti“. Zároveň bráni napredovaniu obchodného prípadu alebo jeho uzavretiu. Toľko teória 🙂

Teraz nejdeme riešiť aké typy námietok existujú, ani prečo vôbec vznikajú. Chcem sa bližšie pozrieť na túto časť definície: „voči ponuke alebo jej časti“.

Lebo nie je celkom jedno, na ČO zákazník namieta. Od toho totiž závisí, na čo sa treba pri zvládaní danej situácie zamerať – či na zákazníkom prezentovaný dôvod, alebo na niečo iné.

Čo môže byť objektom námietky?

V podstate zákazník môže mať výhrady voči dvom veciam:

  • produkt, riešenie alebo zmena ako taká (nazvime to „jadro“),
  • proces nákupu alebo implementácie (nazvime to „to ostatné okolo“).

V čom je rozdiel? Nuž, je zbytočné riešiť námietku na cenu alebo dlhú dodaciu lehotu (čo súvisí s procesom nákupu), ak zákazník ešte nie je defintívne rozhodnutý, či vôbec chce produkt ako taký.

Inak povedané – je zbytočne riešiť „to ostatné okolo“, kým nemáme ošetrené samotné jadro. Nedáva nijaký zmysel, aby ste riešili spôsob financovania, keď zákazník ešte nie je presvedčený o návratnosti investície a váha, či do toho vôbec ísť.

Práve tento typ námietky – na to ostatné okolo – používajú zákazníci ako „zastierací manéver“ (obštrukciu,výhovorku, prečo to nechú kúpiť). Takže kým sa pustíte do riešenia námietky, rozlišujte čo je jej objektom – terčom. Jadro alebo to ostatné okolo?

Ako postupovať?

Príklad – zákazník povie: „Tá cena sa mi zdá celkovo dosť vysoká“.

Je to jadro alebo to ostatné? To ostatné okolo. Takže skôr ako začnete riešiť cenu, overte si, či samotné JADRO je OK:

„Rozumiem. A ak by sme dali cenu na chvíľu bokom, produkt ako taký sa vám páči?“

Podľa odpovede uvidíte, čo máte riešiť – či produkt alebo cenu. Lebo ak nie je stotožnený s produktom, obhajoba ceny, dokonca možno ani žiadna zľava vám nepomôže.

Táto technika sa volá „Preskočenie námietky“.

Iný príklad: „Mám obavu, že nám to situáciu nijako nevyrieši…“.

Toto už nie je zastierací manéver, to je námietka na samotné jadro. Nemusíte ju „preskakovať“. Dokonca nesmiete – lebo ak ju nevyriešite, zákazník nemá dôvod kupovať.

Najprv jadro, až potom to ostatné!

Keď zákazník namieta na čokoľvek iné ako jadro, vždy najprv zistite, či s produktom, riešením alebo so zmenou ako takou je OK! To je veľmi dôležité.

A to tak, že preskočíte námietku: „Ak dáme na chvíľu X bokom, viete si predstaviť, že by to takto mohlo u vás fungovať?“

Až keď máte ošetrené jadro, až potom riešte ostatné námietky. Lebo ak budete hneď riešiť druhoradé veci a problém bude v jadre, vyriešením námietky sa nikam neposuniete – zákazník príde s ďalšou a ďalšou námietkou a vy nebudete vedieť prečo 🙂


P.S. To je len zlomok toho, čo by ste mali o riešení námietok vedieť. Všetky ďalšie potrebné postupy a techniky na zvládanie najčastejších námietok pri predaji vás naučím na školení: Sebaobrana pri námietkach.

13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov
od tých priemerných...

Chcete viac tipov na zvýšenie predaja?
Zaregistrujte sa! S registráciou vám ZDARMA zašlem aj e-book v hodnote 9,90 €: “13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov od tých priemerných... ” Dozviete sa v ňom, čo vám ešte chýba k tomu, aby ste predávali ako špičkový obchodník 🙂 Odber noviniek môžete kedykoľvek odvolať. Registrácia je zdarma.



13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov
od tých priemerných...

Facebook komentáre

komentárov

Štítky: , , ,

Komentáre (3)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Michal píše:

    „Tá cena sa mi zdá celkovo dosť vysoká“.
    „Rozumiem. A ak by sme dali cenu na chvíľu bokom, produkt ako taký sa vám páči?“
    -Samozrejme! A veľmi! Poobzeral som, vyskúšal. Pohodlný, príjemný, pekný, lacná prevádzka, dostatočný dojazd, jednoduchšie parkovanie, v poobednej zápche rýchlosť porovnateľná s autom. Na dochádzanie do práce 12km v pohode. Ale kým stojí viac, ako ma stála jazdená Thália, ktorú som kupoval predminulý rok, tak si ten elektrický bicykel nekúpim. 🙂

    • Martin Mišík píše:

      Vďaka za modelovú situáciu Michal 😉 Je to trochu vytrhnuté z kontextu – v tomto štádiu by už malo byť zisťovanie potrieb,túžob a možností zákazníka za nami. Takže asi z nejakého dôvodu hľadá bicykel, navyše elektrický. Plus dobrý predavač si včas zistí aj to, koľko približne chce zákazník do toho investovať. Vychádza mi to buď na:
      a) existuje nejaká konkrétna potreba, prečo chce elektrický bicykel (a jeho Thália mu túto potrebu nedokáže uspokojiť – napr. chce ho kvôli pohybu v kopcovitom teréne, a nie ako vozítko z A do B – v tom prípade porovnávať cenu nedáva zmysel) alebo na
      b) elektrický bicykel je pre neho zbytočný luxus a nepotrebuje/nevyužije jeho výhody – možno mu stačí obyčajný bicykel za zlomok ceny.

      Pri predaji drahších produktov je lepšie cenu vytiahnuť už na začiatku (Elektircké bicykle máme v cenovom rozpätí 1900-4500 eur, záleží aké máte nároky. Približne do akej sumy by ste sa chceli zmestiť vy?), a nie až na konci – práve kvôli takýmto situáciam. Ak je to slepá ulička, je lepšie vrátiť sa z kratšej cesty 🙂

    • Martin Mišík píše:

      Vďaka za modelovú situáciu Michal 😉 Je to trochu vytrhnuté z kontextu – v tomto štádiu by už malo byť zisťovanie potrieb,túžob a možností zákazníka za nami. Takže asi z nejakého dôvodu hľadá bicykel, navyše elektrický. Plus dobrý predavač si včas zistí aj to, koľko približne chce zákazník do toho investovať. Vychádza mi to buď na:
      a) existuje nejaká konkrétna potreba, prečo chce elektrický bicykel (a jeho Thália mu túto potrebu nedokáže uspokojiť – napr. chce ho kvôli pohybu v kopcovitom teréne, a nie ako vozítko z A do B – v tom prípade porovnávať cenu nedáva zmysel) alebo na
      b) elektrický bicykel je pre neho zbytočný luxus a nepotrebuje/nevyužije jeho výhody – možno mu stačí obyčajný bicykel za zlomok ceny.

      Pri predaji drahších produktov je lepšie cenu vytiahnuť už na začiatku (Elektircké bicykle máme v cenovom rozpätí 1900-4500 eur, záleží aké máte nároky. Približne do akej sumy by ste sa chceli zmestiť vy?), a nie až na konci – práve kvôli takýmto situáciam. Ak je to slepá ulička, je lepšie vrátiť sa z kratšej cesty 🙂

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *