19. apríla 2011

Ako môže obchodník zlepšiť svoju reč tela a pôsobiť tak dôveryhodnejšie?

Ako zlepšiť reč tela

Ako zlepšiť reč telaVäčšinou sa v súvislosti s rečou tela hovorí skôr o zákazníkoch. Ako „dešifrovať“ ich gestá a postoje, aby sme dokázali čítať ich myšlienky?

Priznám sa, reč tela zákazníka nijako zvlášť nesledujem. Ak zákazníka naplno vnímate, môžete vycítiť, čo sa v jeho vnútri deje. Skôr by som to nazval neverbálne prejavy – všetko okrem slov. Teda okrem reči tela aj emócia, dynamiku hlasu atď.

Predpokladám, že ani na vašom manželskom partnerovi nečítate iba jeho reč tela, ale vnímate ho ako celok.

Ale tak isto, ako neverbálne prejavy vypovedajú niečo o zákazníkovi, to isté platí aj o obchodníkoch – zákazník tiež môže vďaka nim do nás „vidieť“. Preto by sme to nemali podceňovať…

Ako vzniká reč tela a neverbálny prejav obchodníka?

Neverbálna komunikácia je odrazom nášho vnútorného postoja, pocitov a myšlienok.

Ak chcete zlepšiť reč tela a pôsobiť dôveryhodnejšie, začať treba tam – reč tela je iba následok. (Príklad – je ťažké prejaviť radosť, ak ste práve vyhrali stotisíc eur? Najprv je pocit, potom jeho vonkajší prejav.)

Nemá zmysel učiť sa a umelo používať gestá, ktoré nejdú priamo z vás. Ak reč tela nebude v súlade s vašim vnútrom, zákazník to vycíti. Vtedy bude váš neverbálny prejav dokonca hrať proti vám.

Už sa vám stalo, že sa vám návšteva snažila pochváliť vaše nevydarené gastronomické „veľdielo“? Cítili ste, že to nie je úprimné (podobne ako v scénke v seriáli Susedia, keď sa všetci snažili pochváliť Ildikó za jej „vynikajúcu“ večeru 🙂

Rovnaký „detektor lži“ má zabudovaný aj náš zákazník. Nepokazte si preto dojem u zákazníka neúprimnými gestami. Je to chyba, ktorá vám môže zbytočne uškodiť.

Osobne nie som ani zástancom „zrkadlenia“ zákazníka. Odporúča sa to ako jedna z techník, ktorou zvýšite vašu presvedčivosť. Je vraj dokázané, že ak napodobňujete reč tela vášho zákazníka, budete mu pripadať sympatickejší a skôr bude s vami súhlasiť. Možno, ale mne to pripadá skôr ako manipulácia, lebo zákazník si toho nie je vedomý.

Okrem toho, oveľa viac ma poteší, keď zákazník bude so mnou súhlasiť  nie podľa toho, či sa hýbem podobne ako on, ale či súhlasí s tým o čom sa bavíme. A určite to odvádza pozornosť obchodníka od dôležitejších vecí – hlavne ak treba pozorne počúvať 🙂
 

Chcete zlepšiť váš neverbálny prejav? Začnite pohľadom dovnútra

Začnite inventúrou vašich myšlienok a pocitov. Zapíšte si ich na papier.

Aké sú vaše úmysly so zákazníkom? Chcete mu stoj čo stoj predať, aby ste zarobili? Alebo mu chcete pomôcť vyriešiť nejakú situáciu k jeho spokojnosti, a peniaze považujete za prirodzený následok vašej pomoci? Verte, že vo verbálnej aj neverbálnej komunikácii bude rozdiel.

Cítite sa niekedy pred obchodným stretnutím neistý, a máte pocit, že sa to odráža ja na vašej reči tela? Skúste konkrétne pomenovať dôvody vašej neistoty – obávate sa, že nebudete vedieť odpovedať na niektoré otázky? Alebo si v porovnaní s postavením vášho zákazníka pripadáte ako „nikto“?

Skúste zmeniť uhol pohľadu. Ak sa obávate ťažkých otázok – keby nastala taká situácia, viete odpoveď nejako získať? Napríklad vyhľadať ju v materiáloch alebo zavolať niekomu do firmy?

Alebo ak je problém vaše „nižšie“ postavenie – vy možno nie ste majiteľ veľkej úspešnej firmy, ale vy svoju prácu robíte z presvedčenia a snažíte sa ju robiť najlepšie ako viete. To vás robí dostatočne rovnocenným, či nie?

Podobne sa vysporiadajte so všetkými myšlienkami a pocitmi, ktoré by mohli mať negatívny vplyv na vaše vyžarovanie a neverbálnu komunikáciu.

Ak si správne nastavíte veci vo vašom vnútri, reč tela a všetko ostatné bude nasledovať. Potom už len stačí byť sám sebou a správať sa spontánne. Nebudete musieť riešiť žiadnu gestikulačnú „choreografiu“ ani zrkadlenie zákazníka (možno sa to začne diať prirodzene, ako následok vášho porozumenia).

Teraz úloha pre vás – pozrite si krátku ukážku z nasledujúcich dvoch videí a napíšte váš názor – prečo má podľa vás každá z týchto dvoch dám iný neverbálny prejav? Teším sa na vaše hĺbkové psychologické analýzy 🙂

Tak čo myslíte, prečo má každá iný neverbálny prejav a reč tela? Napíšte mi dole do komentára…

Stiahnite si ZDARMA:

12 komentárov

  1. Istý čas som krátko pracoval v priamom predaji. Všetky moje pocity sa prenášali na zákazníkov. Ak som mal pochybnosť o cene, resp. či ten tovar za to stojí (to bol môj hlavný problém), hádajte, aká bola najčastejšia námietka? „je to drahé“

    Pán Jaroslav to vystihol. Myslenie a postoj predajcu priamo vplýva na reč tela. Ak mám rád ľudí, vyžaruje to na nich a prirodzene robím gestá a mimiku, ktorá im tento signál pošle. To platí aj pri telefonickom rozhovore – keď mám rád, usmievam sa a úsmev v telefóne vycítiť, aj keď sa nevidíme.

Pridaj komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *

Odoslať komentár

Zdieľať článok
Facebook
X
LinkedIn

Chcete zlepšiť predaj vo vašej firme?