Ako prežiť ťažké časy ako obchodník (5.časť)

Publikované v kategórii Manažment predaja, Plánovanie predaja od dňa 16. apríla 2020 žiadny komentár

Je to síce až posledný článok z tejto série, ale bez neho nevymačkáte z predošlých tipov maximum. Budeme hovoriť  o prioritách, plánovaní a seba-disciplíne, teda samé neobľúbené témy 🙂

Nazvime ich nutnými opatreniami, ktoré si vyžiadala dnešná doba. Ak ste „iba“ zamestnanec, neberte to tak, že niekto od vás niečo chce. Buď nasledujúcich 7 tipov prijmete za vlastné, lebo vám osobne dávajú zmysel, alebo ich budete ignorovať. V čase home-officu to nebude žiaden problém…

#1 Zabudnite na pojem „pracovná doba“

Majitelia a šéfovia môžu tento bod preskočiť 🙂 Toto je smerované hlavne „zamestnancom“. Kým v čase „mieru“ je možné si povedať: „Stačí, skončila mi pracovná doba, aj zajtra je deň“, dnes by táto veta znamenala sabotáž (úmyselné škodenie).

Nerozhodujte sa podľa toho koľko je hodín, ale podľa toho – či je danú činnosť potrebné urobiť alebo dokončiť ešte dnes alebo nie.  Nerozmýšľajte ako zamestnanec, rozmýšľajte ako podnikateľ.

Ak v tejto dobe niekto uvažuje nad tým, že už skončila pracovná doba, alebo či sa mu do niečoho chce alebo nie, takýto človek nepatrí na firemnú palubu.

  • „Je potrebné, aby som to urobil ešte dnes?“ 
  • „Pomôže to veci, ak to urobím dnes, a nie zajtra?“

Toto sú otázky, ktoré by ste mali klásť. Aj vám sa bude večer ľahšie dýchať, keď za sebou zanecháte „čistý stôl“ 🙂

#2 Stanovte si správne priority

Prior je latinsky prvý. Ktoré činnosti by mali mať prednosť? Podľa mňa tie, ktoré pomôžu udržať alebo prinesú nový príjem do firmy. Ktoré to sú? V prvom rade komunikácia s existujúcimi alebo s potenciálnymi zákazníkmi. Všetko ostatné je druhoradé.

Netvrdím, že nič iné netreba robiť. Hovorím o tom, koľko času a pozornosti venujeme tej ktorej aktivite, bez ohľadu na to, či je nám príjemná alebo nie. Teraz sa treba fokusovať hlavne na to, čo nám pomôže prežiť. Keď horí, asi nie je vhodný čas na upratovanie 🙂

#3 Dávajte si krátkodobé ciele

Treba mať aj dlhodobú víziu. Ale v záujme udržania maximálneho nasadenia, dávajte si krátkodobédenné ciele.

Cieľ musí byť konkrétny. Nestačí: „Posnažím sa stihnúť čo najviac…“. Stanovenie cieľov vyzerá asi takto:

  • Koľko nových kontaktov chcem vyhľadať?
  • Koľko telefonátov chcem dnes urobiť?
  • S koľkými zákazníkmi chcem dnes hovoriť? 

Zámerne sú to ciele zamerané nie na výsledky, ale na činnosti. Lebo tie máte plne pod kontrolou. Nemusia to byť megalomanské ciele. Ale mali by byť primerané – v dnešnej dobe asi priemerný výkon nestačí, laťku si treba posunúť vyššie.

#4 Buďte efektívny

Správne manažujte svoj čas, a hlavne seba 🙂 Nekoľko najdôležitejších zásad:

  • plánujte si činnosti v ucelených časových blokoch – budete sa lepšie sústrediť, ako keď preskakujete z jednej činnosti na druhú,
  • prednosť majú prirority – tie musíte stihnúť za každú cenu. Ak máte niečo obetovať, nech sú to druhoradé činnosti,
  • zabráňte vyrušovaniu – každé vyrušenie znamená stratu koncentrácie, a teda aj časovú stratu,
  • nasaďte tempo – tú istú činnosť viete robiť rozvláčne, ale aj rýchlo. Záleží pre aké tempo sa rozhodnete. Vyskúšajte – vyberte si nejakú činnosť, ktorú bežne robíte a skúste ju urobiť o niečo rýchlejšie (ale tak, aby tým neutrpela kvalita). Tak čo, ide to? 🙂
  • rozdeľte si úlohy v tíme – ak stačí, že to urobí jeden a o výsledok sa podelí s ostatnými, tak to urobte. Hovorí sa tomu aj „deľba práce“ a úžasne to šetrí čas 🙂
  • obmedzte neproduktívne činnosti – ktoré vaše činnosti počas dňa neprispievajú k výsledkom? Prestaňte ich robiť, alebo ich aspoň obmedzte…

 #5 Výsledky vyhodnocujte denne

Nielen preto, lebo veci a okolnosti sa menia zo dňa na deň a potrebujete sa častejšie rozhodovať. Je to aj preto, lebo ak viete že večer si nastavíte zrkadlo, určite budete viac motivovaný k výkonu, ako keby ste výsledky hodnotili až na konci týždňa. Tak to proste je – človek najviac zamaká pred koncom hodnotiaceho obdobia 🙂

A ak ste manažér obchodného tímu, oveľa skôr si všimnete, že niekto nezvolil správne tempo a môžete to riešiť.

#6 Vzdelávajte sa

Nová doba nám priniesla nové nároky. Čo nové sa potrebujete naučiť? V čom sa potrebujete zlepšiť? Zrejme všetci sme sa už naučili používať video-konferenčné aplikácie. Čo ďalej budete musieť ovládať, aby ste obstáli v nových podmienkach?

Budeme sa musieť stať lepšími odborníkmi. Nie len v produktoch, ale v problematike ako takej. Ak nebudete pre zákazníka partnerom, ktorý vie viac ako on a ktorý ho smeruje k novým obzorom, nebudete vás potrebovať. Produkty dokáže kupovať aj online.

Okamih pravdy – koľko hodín ste za posledné 2-3 týždne (v čase home-officov) venovali štúdiu vašej odbornosti? Koľko hodín ste sa venovali zlepšovaniu vašich komunikačných a obchodných zručností? Ako ste sa zdokonalili v používaní sociálnej siete, na ktorej sú vaši potenciálni zákazníci?

Nie to, čo ste vedeli doteraz, ale to čo ste sa naučili nové v konečnom dôsledku rozhodne o tom, či budete ako obchodník ďalej úspešný alebo nie. Je to tak dôležitá veta, že ju zopakujem ešte raz:

O vašom budúcom úspechu nerozhodne to, čo už viete, ale to čo sa naučíte nové.


P.S. Ak cítite, že by váš obchodný tím potreboval v tejto dobe trocha nakopnúť a nasmerovať, viem pre vás urobiť online-konzultáciu/školenie na témy a v rozsahu, na akom sa dohodneme. O viac info prosím požiadajte v tomto dotazníku.

Foto: pixabay.com

13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov
od tých priemerných...

Chcete viac tipov na zvýšenie predaja?
Zaregistrujte sa! S registráciou vám ZDARMA zašlem aj e-book v hodnote 9,90 €: “13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov od tých priemerných... ” Dozviete sa v ňom, čo vám ešte chýba k tomu, aby ste predávali ako špičkový obchodník 🙂 Odber noviniek môžete kedykoľvek odvolať. Registrácia je zdarma.



13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov
od tých priemerných...

Facebook komentáre

komentárov

Štítky: , , ,

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *