Šesť chýb v marketingu SZČO a malej firmy.
Ak nechcete každého nového zákazníka krvopotne oslovovať telefonicky, potrebujete robiť marketing. Ohľadne marketingu ešte stále koluje názor, že je to drahý luxus pre veľké firmy. Nie je to pravda. Vymoženosti dnešnej doby umožňujú robiť účinný marketing aj živnostníkovi alebo malej firme, navyše za veľmi nízke náklady.
Akých chýb v marketingu sa dopúšťajú SZČO a malé firmy? Uvediem 6 najčastejších:
1. žiaden marketing – spoliehanie sa, že zákazníci nejako prídu. V dobrých časoch to môže fungovať, hlavne ak už máte niečo za sebou a občas príde nejaký zákazník aj na odporúčanie. Spoliehať sa na to však nedá. Dnes je marketing už nevyhnutnosťou. Pritom nepotrebujete reklamu v TV alebo billboardy, aby ste pritiahli nových zákazníkov.
2. chýba zacielenie – ak sa snažíte osloviť každého, neuspejete. Príliš široký záber znamená, že sa váš marketing stratí. Nemôžete osloviť rovnakým spôsobom rôzne skupiny zákazníkov (každá „počúva“ na niečo iné). Navyše, budete čeliť obrovskej konkurencii. Mali by ste mať vymedzenú takú cieľovú skupinu, u ktorej viete využiť nejakú konkurenčnú výhodu, a/alebo je tam menší konkurenčný tlak.
3. široké zameranie – ak sa snažíte byť odborníkom na všetko, budete pre zákazníkov nedôveryhodní. Ľudia chcú nakupovať od špecialistov. Čím užšia špecializácia, tým väčšia dôveryhodnosť. Čo by ste si mysleli o firme, ktorá robí daňové poradenstvo, prevádzkuje upratovacie služby a sieť fast-foodov?
4. nekoncepčnosť – chýba dlhodobá stratégia, marketing sa robí živelne. Je síce lákavé podľahnúť ponuke na reklamu do časopisu za polovicu, ale trvalejší efekt tým nedosiahnete. Vytvorte si marketingový plán, inak budete plytvať energiou a peniazmi. Radšej toho robte menej, ale s rozumom.
5. krátkodobosť – marketing nie je sezónna záležitosť. Treba ho robiť neustále. Formy môžete meniť, ale nesmiete prestať. Zíde z „očí“, zíde z mysle. Tak ako kvetinu nestačí poliať iba raz, musíte ju polievať opakovane. Ak marketing nemá byť dlhodobá záležitosť, tak sa do toho ani nepúšťajte.
6. chýba odlíšenie sa – ak to robíte ako všetci ostatní, nebudete ničím zaujímaví a splyniete s okolím. „U nás kKvalita za najvýhodnejšie ceny!“ Nehovorí to o sebe už každý? Nájdite spôsob, ako sa odlíšiť. Lebo vám ostane iba jedna možnosť, a to odlíšiť sa cenou. A to asi nechcete. Najlepšie na tom je, že nemusíte byť odlišní. Stačí, keď budete odlišne pôsobiť. Tomu sa hovorí pozicioning – naučte vašu cieľovú skupinu, čo si má o vás myslieť.
Toto je najčastejších 6 marketingových „hriechov“ malej firmy. Možno sa niektoré týkajú aj vás. Ak chcete dostať rýchlokurz efektívneho marketingu, ktorý vám prinesie nových zákazníkov a navyše nestojí skoro nič, kliknite sem.
————————————————————
Nie ste ešte zaregistrovaní na odber nových článkov? Zaregistrujte sa! Súčasne s registráciou získate zdarma e-book: „7 zákonov úspechu v predaji“.
Chcete viac tipov na zvýšenie predaja? |
Šesť krokov k úspešnému marketingu SZČO a malej firmy.
Ak chcete, aby vás zákazníci našli a oslovili, budete zrejme musieť pre to urobiť niečo viac než len čakať na to, kedy vás niekto odporučí. Ohľadne marketingu ešte stále koluje názor, že je to drahý luxus pre veľké firmy. Dnes to už neplatí. Vymoženosti dnešnej doby umožňujú robiť účinný marketing aj živnostníkovi alebo malej firme, navyše za veľmi nízke náklady.
Z čoho sa skladá účinný marketing SZČO a malých firiem? Uvediem 6 najdôležitejších prvkov:
1. uvedomenie si, že treba robiť aspoň nejaký marketing – v dobrých časoch môže fungovať, aj keď nerobíte žiaden marketing, hlavne ak už máte niečo za sebou a občas príde nejaký zákazník aj na odporúčanie. Ťažko sa však na to možno spoliehať. Dnes je marketing už nevyhnutnosťou. Pritom nepotrebujete reklamu v TV alebo billboardy, aby ste pritiahli nových zákazníkov.
2. presné zacielenie – ťažko oslovíte každého, ale určite dokážete osloviť niektoré skupiny zákazníkov. Z nich každá „počúva“ na niečo iné. Najúčinnejšie je vymedziť si a osloviť len takú cieľovú skupinu, u ktorej viete využiť nejakú konkurenčnú výhodu, a/alebo je tam menší konkurenčný tlak.
3. špecializujte sa – získate si tým dôveru zákazníkov. Ľudia chcú nakupovať od špecialistov. Čím užšia špecializácia, tým väčšia dôveryhodnosť. Čo by ste si mysleli o firme, ktorá robí daňové poradenstvo, prevádzkuje upratovacie služby a sieť fast-foodov?
4. koncepčnosť a systematickosť – účinný marketing potrebuje dlhodobú stratégiu. Je síce lákavé podľahnúť ponuke na reklamu do časopisu za polovicu, ale podľa čoho zistíte, čo vám to prinesie? Vytvorte si marketingový plán, aby ste nemuseli plytvať energiou a peniazmi. Radšej toho robte menej, ale s rozumom.
5. dlhodobosť – marketing je dlhodobá záležitosť. Treba ho robiť neustále. Formy môžete meniť, ale buďte vždy viditeľní. Zíde z „očí“, zíde z mysle. Tak ako kvetinu nestačí poliať iba raz, musíte ju polievať opakovane. Púšťajte sa do marketingu len v prípade, že ho chcete robiť dlhodobo a systematicky.
6. odlíšiť sa – robiť to inak ako ostatní. „U nás kvalita za najvýhodnejšie ceny!“ Nehovorí to o sebe už každý? Pozorujte marketing iných a nájdite spôsob, ako sa od nich odlíšiť. Inak vám ostane iba jedna možnosť, a to odlíšiť sa cenou. A to asi nechcete. Najlepšie na tom je, že nemusíte byť odlišní. Stačí, keď budete odlišne pôsobiť. Tomu sa hovorí pozicioning – naučte vašu cieľovú skupinu, čo si má o vás myslieť.
Toto je 6 prvkov účinného marketingu malej firmy. Podrobnejšie sa k nim vrátim v niektorom z nasledujúcich článkov.
————————————————
Takto nejako by mohol znieť Martinov článok v prípade, keby namiesto poukazovania na chyby pri marketingu poukázal viac na to, čo v marketingu funguje.
Zaujíma ma, aké odozvy od čitateľov dostanem po prečítaní tejto „naruby obrátenej“ verzie článku. Uplatňujúc zásady, ktoré radí uplatňovať aj Martin, sa odlišujem od väčšiny sveta – tam, kde iní vidia nedostatky, ja vidím potenciál. Preto som koučka.
Milé prekonvertovanie 🙂
Na mňa to však pôsobí, prepáčte, „sucho“, ako poučovanie, čo mám robiť.
Som na tejto stránke, lebo chcem vedieť ako na to. Mám nejaké skúsenosti a keďže som tu, musia byť negatívne, ináč by som nehľadal riešenia mojich problémov. Martin ma oslovil názvom článku, lebo pomenoval môj problém. V článku dáva aj odpovede, ako na to.
6 rád pôsobí ako klišé, nehovorí to už každý?
Aj takto sa dal ten článok napísať. V zásade je jedno, z akého uhla sa na to dívame. Hlavne, že si človek uvedomí, kde má rezervy. Ak schopnému človeku na niečo poukážete prstom, už vie, či s tým má niečo urobiť alebo nie. A je mu jedno, ako to pomenujete-či ako nedostatok, alebo ako radu. Aspoň ja to tak vnímam…
Pridavam aj moj nazor do diskusie.
Ja by som uprednostnila Martinov clanok. Je udernejsi, lepsie udrie klinec po hlavicke. Ked sa dostavi pocit, vauuu, ved toto presne robim – a robim to zle, identifikujem problem. Tu prichadza priestor na koucing, na poradenstvo, vzdelavanie alebo vlastny brainstorming – cokolvek moze v urcitej faze pomoct. Hlavne ze viem, co chcem riesit, co chcem zlepsit 🙂
praveze ukazanie problemov vela ludom otvori oci, je to vlastne klasicky postup aky sa pouziva aj vonku. a ak k tym problemom poskytnene aj riesenia, tak je to uplne ze idealne, a clovek sa v tom najde jak ryba vo vode. Je velmi dolezite vniest do clanku atmosferu a psychologiu resp vhodny pribeh a nacrtnut moznosti riesenia, lebo to je to co ludi posuva navzajom dalej. maro.
Je psychologicky dokazane, ze pozornost ludi ziskate lahsie / rychlejsie / ucinnnejsie poukazanim na to, co mozu stratit, ako sa vyhnut chybam, riziku, nez (okamzitym) poukazanim na riesenie, ze co clovek moze ziskat a pod. Problemy nas „pritahuju“ viac. Z tohto pohladu to Martin napisal uplne v poriadku. To nam proste zostalo z „jaskynnych“ dob. Zaujimalo nas hlavne prezitie (a vzdy bude – tzv. Maslowa pyramida, vid Google). A uplne suhlasim so setkym, co napisal „kolega“ o prispevok vyssie. K problemu treba nasledne ponuknut aj riesenie. Ludia o svojom probleme castokrat ani nevedia, a preto ho treba najprv „vyvolat“ a „vzdelat“ ich o nom.
Ďakujem za všetky doterajšie reakcie :-). Nemám nič proti pomenovaniu problémov, hovorila som len o poukazovaní na chyby.
Dokážeme totiž často nenormálne veľa času stráviť rozmýšľaním o chybách (aj svojich, ale hlavne chybách iných ľudí) a potom nám už nezostane čas ani energia na hľadanie riešenia.
Martin ponúka aj riešenia, preto jeho články čítam. Uprednostňujem však nenazývať akékoľvek konanie ľudí chybou – a mám na to naozaj veľa dobrých dôvodov. U mňa je to principiálna vec a pochádza z poznania teórie živých systémov a jej uplatňovania v praxi.
Ak sa však na to pozrieme z marketingového hľadiska, je to aj spôsob odlíšenia sa od väčšiny – tento moment ma oslovil v Martinovom článku a aj vaše reakcie odlišnosť môjho prístupu potvrdzujú :-). A práve preto koučujem, aby som nemusela radiť, lebo na nevyžiadané rady sú ľudia citliví, ale riešenie, ktoré si vytvoria sami, majú vždy radi :-).
Ja Martinov štýl veľmi oceňujem práve pre jeho vyváženosť a učím sa od neho predávať, lebo cítim, že to vie.
Výborné. Som rada, že som našla Martinov web. Našla som jeho článok na inej stránke.
Čítam aj vaše komentáre. Pomáhajú mi.
Želám všetkým krásne leto.
Mária Malaníková
pekny den, len jedna otazka – odlisit sa zacielit – napr kam, na koho v pripade firmy stavebnej, ktora spusta nadstandardne apartmany, nie najlacnejsie, na koho sa zamerat ? Skusenosti ukazuju, ze to chcu aj mladi ludia ale nemaju prostriedky ..
Pracujem v obchode / exporte 20 rokov, mam nieco aj z marketingu, ale zaujima ma nazor kohokolvek, kto sa chce k tomu vyjadrit. Stavebnictvo je len priklad ..
JM
Toto mozno nie je ani tak problem samotneho predaja, ako skor prieskumu trhu developera este pred tym, kym sa do stavby pusti.Je viac projektov,ktore sa preratali, pripadne sa zmenili podmienky pocas realizacie. Ak nie je napr.dostupnost financii pre potencialnych zaujemcov, ziadne techniky predaja vam nepomozu. Jednoducho prilis velky nesulad ponuky a dopytu (a moznosti financovania). To je uz riziko podnikania. Ak by ste chceli napriklad predavat na Slovensku napr.auta znacky Maybach, tiez by ste ich asi vela nepredali, aj keby ste bol najlepsi obchodnik na svete. Preto zacinam v poslednej dobe trochu pisat aj o marketingu, lebo predaj samotny nie je univerzalne riesenie. A sucastou marketingu je aj prieskum trhu. Bohuzial sa casto zanedbava.
Pan Misik, dakujem za komentar, mate pravdu co pisete, ale byvanie je potrebne, a su to nadstadardne apartmany, na ktore si dokazu ludia zobrat hypoteky, len podiel kupujucich sa zvysuje pozvolna. Je fakt, ze dotycna XY firma nema paru o nejakom marketingu a inych nastrojoch, pretoze taka je situacia na Slovensku globalne. Pytal som sa potom na koho sa zacielit, kedze developerov v meste je viacero, majitel si zial nevidi na koniec nosa, aby zlepsil svoju startovaciu poziciu vdaka prieskumu a pod, a napriek tomu ako byt iny, komu ponukat a ako ponukat. Pisem preto o tom, lebo cital som vela knih z ineho prostredia, velmi zaujimave a mudre knihy ale neboli zo Slovenska. Ako som spominal, v exporte som 20 rokov, viem co sa deje a ako sa deje vonku a co mame doma. Dakujem za dalsie riadky.
Ak mate chut mozeme to prebrat aj mailom.
juma68@gmail.com
JM