Byť úspešným obchodníkom, to nie je len o predajných zručnostiach. Mali by sa vo vás spájať štyri „kvality“ – okrem predajných zručností potrebujete ešte: odborné znalosti, emočnú inteligenciu a aspoň aký-taký self-manažment (schopnosť plánovať a riadiť seba-samého).
Chcete vedieť, ako si v týchto oblastiach stojíte vy? Otestujte sa! (Ak vediete obchodný tím, dajte tento test urobiť vašim predajcom.)
Odpovedzte čo najobjektívnejšie na nasledujúcich 50 otázok, nezaberie vám to viac ako 6 minút. Každá odpoveď ÁNO = 2 body. Na konci body sčítajte a prečítajte si vyhodnotenie. A ak zadáte vaše skóre do komentára dolu pod článkom, v nedeľu 15.9.16 vylosujem jedného z vás, ktorý za účasť odo mňa získa knihu T.Kaszu: „Tajomstvá uzatvárania predaja“. Držím palce v teste 🙂
1. Obchodné zručnosti
- Poznám kroky predajného procesu a riadim sa nimi?
- Dokážem si dohodnúť stretnutie s potenciálnym zákazníkom?
- Každú obchodnú návštevu si vopred premyslím a pripravím sa na ňu?
- Na začiatku stretnutia viem zaujať a vtiahnuť zákazníka do debaty?
- Mám pripravený zoznam otázok, ktoré potrebujem zákazníkovi položiť?
- Ponúkam až potom, ako zákazník prejaví skutočný záujem?
- Snažím sa už na prvom stretnutí zistiť, ako je to s financiami a rozhodovacími právomocami zákazníka?
- Okrem vlastností a výhod produktu prezentujem aj jeho hodnotu v podobe prínosov pre zákazníka?
- Návrh riešenia spájam s konkrétnymi potrebami zákazníka?
- Nevnucujem zákazníkovi svoj názor, ale zaujímam sa o ten jeho?
- Používam v prezentácii aj názorné ukážky a príklady z praxe?
- Dokážem náš produkt odlíšiť od konkurenčných a zdôvodniť prípadný cenový rozdiel?
- Počas prezentácie si priebežne pýtam spätnú väzbu od zákazníka?
- Ak cítim zo strany zákazníka nezáujem, neváham to priamo osloviť?
- Ak zákazník namieta, namiesto okamžitej proti-argumentácie najprv zisťujem, z čoho zákazníkov nesúhlas pramení?
- Zľavu dávam výlučne za adekvátnu protihodnotu?
- Ak je zákazník stotožnený s ponukou, neváham uzatvoriť obchod?
- Ak zákazník váha, dokážem ho „postrčiť“ k rozhodnutiu?
- Ak sa zákazník nechce rozhodnúť hneď, snažím sa zistiť, čo je vo veci?
- Vždy si dohodnem so zákazníkom čo a kedy bude nasledovať ďalej?
- Ak ma niekto žiada o cenovú ponuku „na diaľku“ (telefonicky alebo e-mailom), vždy sa najprv snažím nadviazať komunikáciu a zistiť dodatočné informácie?
- Počas spolupráce aktívne ponúknem zákazníkovi aj ďalšie produkty?
- Ak zákazník nekúpi, snažím sa nechať si aspoň otvorené zadné dvierka?
2. Odborné znalosti
- Mám prehľad o celom portfóliu našich produktov a služieb?
- Viem aké je ich použitie – pre koho a kedy sú (a nie sú) vhodné?
- Viem aký úžitok zákazníkovi prinášajú?
- Viem tento úžitok vysvetliť aj na konkrétnych príkladoch?
- Poznám typické problémy / potreby našej cieľovej skupiny?
- Mám prehľad o konkurencii, ich produktoch a službách?
- Viem, v čom sú naše výhody alebo odlišnosti oproti konkurencii?
- Sledujem priebežne novinky a nové trendy v našej branži?
3. Emočná inteligencia
- Väčšinou mám dobrú náladu (povedali by to o vás aj iní)?
- Predaj ma baví?
- Dokážem vnímať a prispôsobiť sa emóciám iných ľudí?
- Na obchodnom stretnutí sa dokážem odosobniť od svojich problémov?
- Bez ohľadu na vývoj obchodného stretnutia, dokážem zachovať neutrálny postoj?
- V pohode akceptujem aj zákazníkove „Nie“?
- Ak nastane problém, nečakám, až to „praskne“, ale informujem zákazníka vopred?
- Na negatívne emócie iných (hnev, výčitky, obavy apod.) reagujem s kľudom?
- Ak mám „blbý“ deň, viem, že to je dočasné a dokážem sa cez to preniesť?
- Neúspechy nepovažujem za zlyhania, ale za skúsenosť, z ktorej sa môžem poučiť?
4. Self-manažment
- Mám stanovené konkrétne (merateľné) ciele?
- Viem aké činnosti a v akom množstve sú potrebné na dosiahnutie týchto cieľov?
- Dávam prednosť prioritám pred „naliehavými“ úlohami (aj keď to odo mňa žiada niekto iný)?
- Mám (a používam) systém plánovania, ktorým si organizujem svoj čas?
- Vychádzam pri plánovaní dňa z týždenných, resp. mesačných cieľov?
- Ak si naplánujem úlohy, zvyknem ich vykonať v stanovenom termíne?
- Chodím na dohodnuté schôdzky pripravený a načas?
- Dokážem prekonať nutkanie odkladať nepríjemné úlohy na neskôr?
- Pravidelne si vyhodnocujem plnenie úloh a cieľov?
—————————————–
Vyhodnotenie:
80-100 bodov – Gratulujem, ste skutočný profík v predaji!
70-80 bodov – Mierny nadpriemer, popracujte na sebe a môžete tiež patriť medzi obchodnícku špičku!
50-70 bodov – Priemerný výsledok, čo s tým urobíte? S priemerom v dnešnom konkurenčnom prostredí ďaleko nezájdete.
0-49 bodov – Bohužiaľ iba podpriemer, ak to so sebou myslíte v predaji vážne, začnite na sebe intenzívne pracovať!
Test samozrejme berte s rezervou – nezahŕňa úplne všetko a možno boli v teste aj otázky, ktoré sa na váš štýl predaja nevzťahujú. A ako vždy – výnimky vždy potvrdzujú pravidlo 🙂 Test má slúžiť hlavne ako inšpirácia, v čom by ste sa ako obchodník mohli ešte zlepšiť – každá otázka, na ktorú ste odpovedali NIE, je totiž tip na zlepšenie…
P.S. Ak ste dali test urobiť aj vašim obchodníkom a máte pocit, že ich „skóre“ by mohlo a malo byť lepšie, viem vám s tým pomôcť – napríklad školením šitým na mieru. Kontaktujte ma pre viac info…
A nezabudnite dať vaše skóre dolu do komentára – hrá sa o knihu „Tajomstvá uzatvárania predaja od T.Kaszu 🙂
———————————————–
30 komentárov
106 vyšlo. Spokojnosť 🙂
A nepodvádzal si?
Dobrý deň
moje skóre 84. Aspoň viem, kde treba zabrať. Ďakujem.
Gratulujem Arpád, skvelý výsledok!
Pekne výsledky, gratulujem. Kto z Vás nemá momentálne prácu, môže sa mi ozvať. Ak to budem ovšem Martinom umožnené. Vďaka
Vidím, že ste v tom zbadali príležitosť nájsť schopného obchodníka, Martin 🙂 Samozrejme, ak niekto bude mať záujem, rád vás dám dokopy. Nechcem zverejňovať tu Váš kontakt, aby som nepôsobil ako „zoznamka“. Ak máte niekto záujem, napíšte prosím odpoveď k tomuto komentáru a pošlem Vám e-mailom kontakt na Martina!
79 🙂
Pekný výsledok, Jakub!
Trochu s meškaním, ale predsa – výherca knihy T.Kaszu o uzatváraní predaja je vylosovaný! Je ním Monika (dosiahla skóre 96). Pošlem Vám e-mail, aby ste mi napísali adresu, kam Vám mám knihu poslať. Ďakujem za všetky komentáre, potešili ma vaše výsledky…
86
Dobrý den udělala jsem 100 bodu (dobrý test děkuji) Peltánová
Gratulujem Vladka, perfektny vysledok! Co dodat? Len tak dalej a budte inspiraciou aj pre ostatnych…
90…
64 self-manazment uplne zlyhalaspon viem svoju slabu stranku
Dobrý deň, moje skóre je 96 bodov, živím sa obchodom. Veľká pochvala za testovacie otázky. Monika