26. mája 2025

Čo môže byť pre zákazníka dôležitejšie ako cena?

Istota je dôležitejšia ako cena.

Keď sa firmy snažia získať nových zákazníkov, často siahnu po najjednoduchšom riešení – znížia cenu. Ale realita je taká, že cena nemusí byť tým najdôležitejším faktorom pri rozhodovaní zákazníka.

Niektorí tvrdia, že najviac zaváži vzťah. Iní hovoria o hodnote, ďalší zas o servise. Všetko toto je samozrejme dôležité.

Ale jedna vec zaváži ešte viac.

ISTOTA.

Zákazník si nekupuje len produkt alebo službu. Kupuje si v prvom rade pocit istoty, že:

  • dostane to, čo očakáva,

  • nebude sklamaný,

  • firma dodrží sľub,

  • ak sa niečo pokazí, niekto to vyrieši.

Bez tohto pocitu môže byť ponuka akokoľvek výhodná – zákazník jednoducho nekúpi.

Príklad z praxe

Predstavte si, že si idete dať urobiť webstránku. Máte dve ponuky:

  • Firma A vám ponúkne web za 900 €. Na stránke majú síce pekné referencie, ale komunikácia nie je nič moc. Na otázky odpovedajú vyhýbavo, termíny sú len orientačné, a keď sa pýtate na možnosti úprav, odpoveď znie: „To uvidíme potom.“

  • Firma B si pýta 1 200 €. Ale už pri prvom kontakte vám presne vysvetlia postup, pošlú ukážky, dohodnú si s vami stretnutie, kde detailne zistia vaše potreby a na záver vám pošlú návrh riešenia, vrátane časového harmonogramu a možnosti úprav.

Ktorú si vyberiete?

Ak vám na výsledku záleží, pravdepodobne firmu B. Nie preto, že sú lacnejší. Ale preto, že vám dali väčšiu istotu, že to dopadne dobre.

A presne toto rozhoduje aj u vašich zákazníkov.

„Je to drahé“ nemusí byť len o cene

Známa námietka „Je to drahé“ nemusí byť len o peniazoch. Niekedy je za tým skrytá pochybnosť:

„Nie som si istý, či sa mi to oplatí.“

Inými slovami – neistota.

Zákazník možno neverí, že mu služba prinesie sľúbený výsledok. Možno nerozumie tomu, čo všetko je v cene. Alebo sa obáva, že keď zaplatí, pri prvom probléme v tom ostane sám.

Preto riešením NIE JE dať zľavu. Riešením je dať mu pocit istoty.

Ako dať zákazníkovi väčšiu istotu?

Nie cez sľuby, ani cez pompézne prezentácie s ohňostrojom. Oveľa lepšie zafunguje:

  • Zrozumiteľná komunikácia – povedzte veci tak, aby im zákazník rozumel.

  • Ukážky a príklady z praxe – ukážte, ako ste pomohli iným.

  • Referencie a dôkazy – nechajte za seba hovoriť spokojných klientov.

  • Otvorenosť – hovorte aj o tom, čo môže byť problém.

  • Záujem o zákazníka – pýtajte sa, vnímajte jeho potreby, ponúknite riešenie na mieru.

Inými slovami: pomôžte zákazníkovi cítiť sa s vami v bezpečí.

Otázka, ktorú by ste si mali klásť

V predaji sa často pýtame: „Ako zákazníka presvedčiť, aby kúpil?“

Lepšia otázka znie: „Ako zákazníkovi dodám väčšiu istotu, že kúpiť odo mňa je správne rozhodnutie?“

Alebo: „Ako odstránim jeho pochybnosti?“

Pretože práve tie ho brzdia. Nie cena. Takže na konci dňa nejde len o to, kto dal lepšiu ponuku. Ale o to, kto dal zákazníkovi väčší pocit istotyA práve to môže byť vaša najväčšia konkurenčná výhoda.

P.S. Pracujú vaši obchodníci počas predajného procesu aj s faktorom istoty? Používajú pri komunikácii so zákazníkmi nástroje, ktoré odstránia ich pochybnosti? Vedia tieto pochybnosti vôbec predvídať? Naučím ich to. Kontaktujte ma

Chcete odo mňa dostávať aj ďalšie praktické tipy na zlepšenie predaja? Zadajte Váš e-mail a pošlem vám ich 1-2x mesačne vo forme newslettera. Z ich odberu sa môžete samozrejme kedykoľvek odhlásiť.

Pridaj komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *

Odoslať komentár

Zdieľať článok
Facebook
X
LinkedIn

Chcete zlepšiť predaj vo vašej firme?