Ako na takýto telefonát zákazníka zareagujete vy alebo vaši kolegovia?
Ak ste obchodná firma, pravdepodobne podobných telefonátov, kde si zákazník pýta informácie o vašich produktoch a cenách, dostávate denne niekoľko (ak nie, asi niečo nie je v poriadku s vašim marketingom a reklamou).
Je to ako z rozprávky o zlatej rybke – zlatá rybka pripláva a je iba na vás, ako to využijete 🙂
Moja skúsenosť z praxe: slušne vám odpovedia na otázku, vy sa poďakujete a zložíte. Zbohom, zlatá rybka!
Aké sú následky takéhoto „predaja“?
Ak to chcete slušne a zaobalene, tak ste práve možno prišli o potenciálneho zákazníka. Dokonca to ani neviete zistiť, lebo ste sa o zákazníkovi vôbec nič nedozvedeli.
A ak to chcete bez servítky, tak ste práve vyliali do žumpy časť nákladov na reklamu a úsilie niekoho, kto sa stará o to, aby do vašej firmy volali zákazníci.
A možno ste práve pustili hore komínom zisk z predaja niekoľkých metrákov cementu a ďalšieho sortimentu (väčšinou sa na stavbu nekupuje iba jedno vrece cementu). Takže nie ste iba na nule, ste v mínuse!
Keby išlo o obyčajnú otázku:“Koľko je hodín?“, tak na ňu stačí iba odpovedať. Ale ak zavolá zákazník a pýta sa na váš sortiment a ceny, vašou úlohou je „chytiť a nepustiť“!
Ako správne podchytiť telefonát zákazníka?
- V prvom rade treba preveriť záujem a zistiť čo najviac („Cena závisí od množstva – koľko ho potrebujete?“ „Potrebujete aj dopravu?“ „A čo okrem cementu ešte potrebujete?“),
2. podľa zistených potrieb urobiť konkrétnu ponuku („Pri 2 paletách je cena … € s DPH. Ak k tomu vezmete aj kléber, dostanete naňho 20% zľavu.“) a
3. ak sa dá, pokúsiť sa uzatvoriť obchod („Na kedy vám to mám nachystať?“).
Nie vždy je možné obchod uzatvoriť hneď. Ak ide o väčšiu alebo komplikovanejšiu zákazku, môžete sa pokúsiť aspoň dohodnúť stretnutie pre obchodníka. Alebo pozvať zákazníka na návštevu predajne. Alebo, alebo…záleží od formy vášho predaja.
Vypýtať si kontakt a meno je úplnou samozrejmosťou.
Odpovedať zákazníkovi na otázku a o nič z vyššie spomenutého sa ani len nepokúsiť sa v dnešnej dobe rovná sabotáži (iba nevedomosť vás môže ospravedlniť, ale pre vás to už po prečítaní tohto článku neplatí – budete vinní v plnom rozsahu 🙂
Zákazník totiž nevolá iba tak z nudy. Pravdepodobne sa chystá niečo kúpiť – a ak takúto šancu nevyužijete, zarobí vaša konkurencia!
——————————
26 komentárov
Vynikajúca práca Martin!
Peťo
Ďakujem Peťo!
Dobrý článok, ale výborná diskusia.