Ako prežiť ťažké časy ako obchodník (1.časť)

Publikované v kategórii Psychológia predaja od dňa 27. marca 2020 13 komentárov

Sú branže, ktoré dnes prežívajú zlaté časy – výrobcovia zdravotníckych pomôcok, vitamínov, liekov, dezinfekčných prostriedkov, dokonca aj výrobcovia niektorých potravín. Ale väčšina z nás také šťastie nemá…

Súčasná situácia nás postavila pred veľkú výzvu – ako tieto časy prežiť ako obchodník?

Dívame sa pred seba a nevieme čo bude. Čo teraz robiť? Rád by som vás touto sériou článkov trochu nasmeroval. Nemám kryštálovú guľu ani patent na rozum. Ale sú veci, ktoré sa  už v minulosti osvedčili a fungujú. A týchto časoch asi každá rada dobrá 🙂

Budem veľmi rád, keď si pomôžeme a budeme sa navzájom inšpirovať. Pridajte do komentárov alebo na mojej fanpage na FB vaše tipy, rady a odporúčania, ako zvládnuť túto situáciu. Urobme si virtuálny brainstorming – obchodníci predsa musia držať spolu!

Som si istý, že nám to pomôže nielen lepšie prežiť, ale vybudovať si aj lepšiu štartovaciu pozíciu, keď sa situácia ukľudní. Verím, že to nebude dlho trvať 🙂

Kde začať? V hlave…

Na začiatku je vždy myšlienka. Postoj. Mentálne nastavenie. Preto moja prvá rada znie – nastavte správne svoju myseľ! Ostatné sa pridá. Čo znamená správne nastaviť svoju myseľ?

1. prijmite súčasnú situáciu ako fakt. Je to tak ako to je, zmierte sa s tým. Nič nepomôže lamentovať, prečo je osud ku vám zlý, nedajbože ľutovať sa a už vôbec nie vymýšľať scenáre čo s vami bude, ak sa situácia nezlepší. Pozrite sa tomu priamo do očí a zoberte to ako fakt. Zmenila sa situácia, bodka. Nič na tom nezmeníte. Tak neplytvajte zbytočne energiou. Budete ju potrebovať na iné veci 🙂

2. je skvelé, že vláda robí opatrenia, aby stlmila ekonomické a finančné dopady na podnikateľov a živnostníkov. Situáciu ale budete musieť zvládnuť sami. Prevezmite osobnú zodpovednosť! Nečakajte, že to niekto urobí za vás. Berte to tak, že ste hodený do studenej vody a musíte plávať. A ak vám niekto pomôže, berte to ako čerešničku na torte 🙂

3. odpojte sa od negativity! Nenechajte sa deptať okolím – bulvárom, sociálnymi sieťami, správami v TV, negatívnymi ľuďmi. Netvrdím, že sa máte úplne odizolovať od informácií. Dávajte len pozor, aké informácie k sebe púšťate. To čo vidím je, že väčšinou sú to negatívne správy, ktoré akoby mali za cieľ v človeku vytvárať strach a beznádej. Pozrieť si raz za deň aká je situácia a čo je nové – na tom nie je nič zlé. Len aby tých negatívnych informácií nebolo príliš veľa, človek potom ľahko prepadne aj negatívnym emóciám. A to teraz naozaj nikomu nepomôže.

Radšej siahnite po dobrej knihe, filme alebo motivačnom videu. Nalaďte sa na pozitívnu nôtu. Toto je naozaj veľmi dôležitý bod. A svojmu okoliu pomôžete tým, že sa s nimi podelíte o akékoľvek dobré správy. Tie potrebujeme najviac 🙂

4. verte si! Máte na to, aby ste to zvládli. Ste schopnejší ako si myslíte! Len ste na to zatiaľ možno neprišli, lebo nebola príležitosť. História je toho plná príkladov – keď išlo do tuhého, človek dokázal neuveriteľné veci. Aj keď ešte možno neviete ako, zvládnete to. Súhlasíte? Napíšte mi do komentára, pre istotu 🙂

5. pripravte sa na to, že zmena bude nutná!  To čo fungovalo doteraz nemusí fungovať za tejto situácie. Ak ste sa doteraz stretávali s klientmi osobne, najbližšie týždne to asi nebude možné. Určite si to bude vyžadovať z našej strany väčšie nasadenie, viac disciplíny, jednoducho budeme musieť vyjsť zo svojej zóny komfortu. Nič iné nám neostáva.


Prejdite si týchto 5 bodov každý deň, ideálne hneď ráno. Aby ste sa „zrovnali“, ak by bolo treba. A tiež vždy, keď budete mať pocit, že klesáte na duchu 🙂 Nepodceňujte to! Je to naozaj prvý kľúč k tomu, aby ste z tejto situácie vyšli ako víťazi. Podeľte sa v komentároch o vaše pozorovania, ako to na vás funguje alebo nefunguje.

P.S. Ešte jedna technika, ako si zlepšiť náladu (alkohol nechajte až na večer) 🙂 Všetci teraz vnímame hlavne to, čo nám táto situácia „vzala“. Mne osobne napríklad čiastočne aj slobodu, lebo musím byť v ochrannej 14-dňovej karanténe. Skúsme sa zamerať aj na to, čo všetko stále ešte máme – mier, energie, vodu, potraviny, zdravie, možnosť komunikovať na diaľku atď. Napíšte si na papier aspoň 10 vecí, ktoré stále máte a sú pre vás dôležité. A uvidíte, či to urobí rozdiel….

Píšte prosím do komentárov a zdieľajte článok s každým, komu by mohol pomôcť. Vopred vám ďakujem!

Foto: pixabay.com

13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov
od tých priemerných...

Chcete viac tipov na zvýšenie predaja?
Zaregistrujte sa! S registráciou vám ZDARMA zašlem aj e-book v hodnote 9,90 €: “13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov od tých priemerných... ” Dozviete sa v ňom, čo vám ešte chýba k tomu, aby ste predávali ako špičkový obchodník 🙂 Odber noviniek môžete kedykoľvek odvolať. Registrácia je zdarma.



13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov
od tých priemerných...

Facebook komentáre

komentárov

Štítky: , ,

Komentáre (13)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Stránky, ktoré odkazujú na tento príspevok

  1. Ako prežiť ťažké časy ako obchodník 2.časť | Akopredavat.sk | 31. marca 2020
  1. Ondrej Lehocký píše:

    Pozdravujem Martin,
    ako vždy parádny článok aj téma. Dobre padla motivácia aj od niekoho iného ako stále len od seba samého 😉 Držte sa!
    Ondrej Lehocký

  2. Mira píše:

    Byť pozitívny, motivovať seba i kolegov, to je všetko pekné, veď taký by mal byť človek každý deň, nielen v tejto situácii. Budovať si portfólio teraz, aby sme boli krok pred konkurenciou? V našom sektore (predaj informačných systémov pre stredné a stredne veľké podniky) sa to akosi nedá. Nielen potencionálni klienti, ale aj tí naši, desiatky rokov verní zákazníci, sú buď zatvorený, alebo v obmedzenom režime. Jediné, čo ich teraz zaujíma, a ja ich chápem, je, aby sami prežili. O využití našich služieb (školenia, rozšírenia IS) nemožno hovoriť. Ak sa aj rozhovor rozvinie, tak končí tým, vlastne, vy nám teraz pomôžte a znížte nám naše náklady (napr. systémovú podporu k produktom). V tomto období (daň. priznania) sme boli najviac vyťažení, tento rok je situácia iná. Firmy pozastavili s nami rozbehnuté projekty, upravujú sa zmluvy, posúvajú dátumy. Dokedy? Na neurčito. Dobehnúť o pár mesiacov dobehneme všetko, nie sme skeptický, nemá sa nám čo pokaziť, nemáme na sklade tovar s dátumom spotreby. Koľkí naši zákazníci ale prežijú a budú nás potrebovať, v tejto chvíli nevieme ešte odhadnúť. Ešteže máme v našom portfóliu firmy z oblasti potravinárstva, zdravotníctva, … .Ako má teraz prežiť obchodník však návod neexistuje.

    • Martin Mišík píše:

      Vďaka za váš príspevok Miro. Chápem vašu situáciu. Niečo podobné dnes asi prežíva mnoho firiem. Je prirodzené, že hľadajú cesty, ako obmedziť náklady aby ušetrili cash a vedeli pokryť nevyhnutné výdaje. Ak firma nemá vytvorenú žiadnu rezervu, s tým žiaden obchodník nič neurobí. Na druhej strane, u klientov zároveň vznikajú aj nové problémy a potreby, ktoré by mohli byť pre vás príležitosťou. Čo tak spraviť ponuku služieb aj pre „úsporný“ režim, aby pre klientov neboli tak finančne zaťažujúce, ale mali pre nich hodnotu. Možno zápožička/prenájom zariadení namiesto predaja. Pre vybraných klientov možno dočasne účtovať iba náklady na prácu – ak ste materiál medzičasom už dodávateľom zaplatili, aj tak by vám stál na sklade. V týchto časoch účelovo možno obetovať zisk v záujme cash-flow. Hlavne aby obchod pokračoval a pritekali nejaké peniaze. Je to individuálne, záleží od každej firmy, ako bude flexibilná. Keď vám nejde doterajšia služba v plnom rozsahu, skúste ju inovovať/rozdeliť/skombinovať/zredukovať. Alebo nájdite a ponúknite službu, pri ktorej budete mať nízke priame náklady a vyššiu maržu. Skúste speňažiť to, za čo platíte tak či tak. Aj o tom budem písať v niektorom z pokračovaní – buďte flexibilní, hľadajte nové typy služieb alebo metód, ako ich klientom doručiť alebo účtovať. Dôležité je – ísť zatiaľ aspoň na základný plyn. Premýšľajte, skúšajte, testujte…možno sa niečo podarí. Držím palce 🙂

  3. Radka píše:

    Byť aktívny, aktívna a aktívni. Jednou z noviniek je u nás akcia pri objednávke nad XY, krásne bodkované rúško k tomu. (Radšej by sme volili iný darček, ale zatiaľ sa nedá..)
    Vymýšľať, skúšať, navrhovať, upravovať obchodnú stratégiu. Bez toho obchod nenaštartuje, ak nepredávame napr . obyčajnú prádlovú gumu.

    • Martin Mišík píše:

      Robíte to super Radka! To musí byť po uprataní v hlave hneď ďalší krok – začať niečo robiť inak. Viac o tom napíšem aj v ďalšom článku už o pár dní. Držte sa 🙂

  4. Peter Jurík píše:

    Super článok k téme a úplne súhlasím s Vašimi názormi. Jedine pozitívne myslenie dokáže človeka posúvať míľovými krokmi cez všetko negatívne.

    Veľa zdravých a pozitívnych myšlienok všetkým nám,

    praje Peter J.

  5. Peter Andrišin píše:

    Dobrý krok – príprava na ťažké časy aj na časy po…

    Doplnil by som o finančné plánovanie – plán CASHFLOW na čas krízy a finančný plán na čas po kríze. Toto nemá 95% firiem a preto majú problémy.

    • Martin Mišík píše:

      Určite aj plán CF je veľmi dôležitý, s tým plne súhlasím. To už je ale viac do manažmentu firmy ako do predaja, preto sa tým v článku nezaoberám. A ani sa necítim byť na to odborník 🙂 Snáď táto doba naučí podnikateľov aj veci, na ktoré doteraz neboli zvyknutí, medzi nimi aj plánovať a manažovať cash-flow. Držte sa Peter a pozitívne cash-flow prajem 🙂

  6. Ivona píše:

    Zdravím Martin, super článok. Presne ako píšete treba sa pozitívne nastaviť a skúsiť robiť niečo inak ako doteraz.Pracujem v cestovnom ruchu, takže to je momentálne ťažké, ale začali sme pre naše partnerské cestovky robiť online webináre, kde ich zaškolujeme na náš systém, dávame produktové a destinačné tipy a tréningy. Ešte rozmýšľam čo by sa páčilo našim klientom, aķý vymyslieť online produkt čo by sa dal trošku speňažiť, lebo momentálne pre nás klasický nový biznis neexistuje. Držme si palce, nech táto pliaga pominie a ostaňme zdraví.

    • Martin Mišík píše:

      Ďakujem Ivona za pozitívny komentár 🙂 Vidím, že je u vás tvorivá atmosféra, to je super, iná cesta nie je. Tak držím palce, aby sa čo najskôr začalo blýskať na lepšie časy!

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *