Sedem spôsobov ako začať viac zarábať.

Filed in Rôzne by on 13. decembra 2010 7 komentárov

Príjem človeka (a teda aj predajcu) priamo závisí od jeho schopností. Pravdepodobne nikto už nepochybuje o tom, že ak chce niekto dosahovať trvalé úspechy, musí sa neustále vzdelávať.  

To, čo viete dnes, je zajtra už zastaralé. Preto je vzdelávanie nekonečný príbeh. Pre nás obchodníkov, našťastie, sú niektoré princípy a zákonitosti v predaji nemenné. Napríklad pokiaľ ide o samotný obchodný rozhovor. Menia sa však techniky a spôsob AKO ich používať. Preto aj v obchodných zručnostiach sa treba nestále „apgrejdovať“. Akými spôsobmi sa dá vzdelávať v oblasti predaja?

Sú to tieto:

1. metóda pokus-omyl (Keď budete dostatočne dlho skúšať, raz prídete na to, čo funguje a čo nie. Len či už nebude neskoro. V predaji totiž žijeme z predaného a nie z pokusov. Toto je mimochodom tá najdrahšia metóda, aká existuje. Preto ju neodporúčam. )

2. čítanie-články, knihy (Výhodou čítania je, že nestojí veľa, prípadne je zdarma a čítať sa dá kdekoľvek a kedykoľvek. Nevýhodou je časová náročnosť. Navyše, málokedy niečo čítame viac ako raz. Preto veľa prečítaných informácií nevyužijeme v praxi. A text vám neodpovie, ak máte nejakú špecifickú otázku. Ale určite je to dobrý začiatok. Napríklad čítanie mojich článkov 🙂

3. nahrávky CD, DVD (výhodou je nízka cena a možnosť počúvať nahrávku počas jazdy autom a pod. To je veľká výhoda, lebo takto sa dá na vzdelávanie využívať inak neproduktívny čas a môžete to počúvať veľakrát. Keď nahrávku počúvate opakovane, je oveľa väčšia šanca, že sa na vás niečo „nalepí“ a že to použijete v praxi. Na porovnanie s čítaním kníh: ak ste si niekedy pospevovali nejakú pesničku, pamätali ste si ju na základe čítania alebo počúvania? … Táto metóda mi príde praktická a pomerne účinná. Bohužiaľ, na Slovensku veľa nahrávok o predaji neexistuje. Dobrá správa – nejaké nahrávky už pre vás pripravujem!)

4. prednášky, školenia (Nevýhodou môže byť vyššia cena. Veľkou výhodou školení je to, že môžete s lektorom priamo komunikovať a dostať odpovede na vaše otázky. Oveľa účinnejšie je školenie, ktoré je spojené s praktickými cvičeniami alebo tréningom. Ak veci aj robíte (trénujete), vaše schopnosti budú o to lepšie. Asi aj preto občas vyženú frekventantov z lavíc autoškoly na cvičné jazdy. Vždy si preverte, či prednášajúci je z praxe. Ak to, o čom prednáša, sám aj úspešne v praxi nevykonáva, veľa vás nenaučí. Opdorúčam vyberať si takých prednášajúcich alebo vzdelávacie firmy, ktoré garantujú v prípade nespokojnosti vrátenie peňazí. Budete mať istotu, že nekúpite mačku vo vreci.)

5. koučing – je to spôsob, ako niekoho usmerňovať v praxi. Koučing má tú výhodu, že kouč pracuje s vašimi osobnými nedostatkami, na ktoré vie priamo poukázať a pomôže vám ich odstrániť. Najbežnejšia forma koučingu je, ak vás skúsenejší kolega sleduje počas predaja a potom vás skoriguje. Zo všetkých metód je najmenej obľúbená, pretože ľudia všeobecne nemajú radi, ak ich niekto kritizuje. Preto aj koučovať treba vedieť.

6. pozorovať iných (Ak vy idete so skúsenejším kolegom a dívate sa ako on predáva. Toto je dobrá metóda pre začínajúcich predajcov, ktorí môžu takto veľmi rýchlo „okukať“ grify služobne starších kolegov. Je dobré striedať ho s koučingom.)

7. učiť iných (Toto je najlepší spôsob, ako veciam naozaj porozumieť. Lebo keď máte naučiť niekoho iného, potrebujete mať vo veci absolútne jasno. Toto odporúčam už ostrieľaným predajcom. Nech učia svojich mladších kolegov. Jednak im pomôžu rozbehnúť sa a zároveň sami veciam lepšie porozumejú.)

Neexistuje pravidlo, akú metódu kedy použiť. Najlepšie je využívať čo najviac metód a kombinovať ich. Odporúčam nejakú vzdelávaciu aktivitu aspoň raz mesačne-napr. prečítať knihu, zúčastniť sa prednášky, vypočuť nahrávku (toto doporučujem denne), požiadať o koučing a podobne. Ideálne je, ak si to vopred naplánujete. Aj časovo, aj finančne. Mala by to byť otázka priorít. Keďže vaše vedomosti a schopnosti sú najdôležitejším základom pre váš príjem, zaslúžia si pravidelne vašu pozornosť. V angličtine existuje slovné spojenie „learn-earn“. Znamená to „uč sa a zarábaj„.

Takže ak chcete viac zarábať, začnite sa viac vzdelávať!

13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov
od tých priemerných...

Chcete viac tipov na zvýšenie predaja?
Zaregistrujte sa! S registráciou vám ZDARMA zašlem aj e-book v hodnote 9,90 €: “13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov od tých priemerných... ” Dozviete sa v ňom, čo vám ešte chýba k tomu, aby ste predávali ako špičkový obchodník 🙂 Registrácia je zdarma.



13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov
od tých priemerných...

(Visited 106 times, 1 visits today)

Comments

comments

Comments (7)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Aver píše:

    Zdravim.
    Chcel by som reagovat na bod6. Osobne sa nepovazujem za obchodnika profesionala, ale nieco za sebou uz mam a z dlhodobeho hladiska mam 80-90 percentnu uspesnost pri uzatvarani obchodov. Ked som hladal a dalej hladam dalsich obchodnikov do firmy, vzdy som im rad odovzdal moje skusenosti v podobe roznych sedeni, kde sme si vysvetlovali produkty, ale aj ako ich prednasat, pripravil som im take zakladne materialy z mnozstva knih a mojich skusenosti ktore som za tie roky pobral a jednoducho venoval som svojim obchodnikom nesmierne mnozstvo hodin casu (a mnoho krat aj sukromne sme sa stretli ked mi nejaky z nich zavolal ze chce sa este rozpravat). Potom prisla otazka jedneho obchodnika ci by mohol ist so mnou ked budem predavat. Okamzite som odpovedal nie! Necitil by som sa prijemne ak by som vedel ze ma niekto sleduje a tak isto nikde som to nikdy nevidel. Cital som o tomto sposobe v USA a inych krajinach ale na slovensku som sa s tym este nestretol. Na druhej strane neviem ako bude reagovat potencialny zakaznik ak by som k nemu prisiel so „ziakom“. CI by to neovplyvnovalo samotny obchod a samotny predaj a tu „pohodu“ a uvolnenost ktoru sa snazim vzdy vyvinut pocas „predavania“. Chcel by som vediet vas nazor co uz maju s tymto skusenosti. Dakujem Lukas

  2. Martin Mišík píše:

    Lukas, ja mozem povedat svoju skusenost. Ked som zacinal ako predajca skoleni v jednej firme, tak som tuto metodu zo zaciatku vela vyuzival. Samozrejme, nie kazdemu je prijemne, ked ma so sebou niekoho, kto sa mu „diva na prsty“. Ale u vacsiny kolegov to nebol problem. Myslim, ze je to skor otazka nastavenia mysle. Ked to beriete v pohode, bude to v pohode. Ked nie, tak vas to ovplyvni, ze tam niekoho mate. Zo strany zakaznikov s tym nikdy nebol problem-vzdy im moj starsi kolega vysvetlil, ze som novacik a ze sa zaucam. A vypytal si dovolenie, ci sa mozem rozhovoru zucatsnit. Nikdy som nemal pocit, ze by to zakaznik negativne vnimal. Na prekazku by to mohlo byt na stretnuti, kde sa preberaju nejake mimoriadne citlive udaje apod. To uz musi vycitit ten, koho stretnutie to je, ci sa to hodi. Po rokoch som zase ja braval mojich sluzobne mladsich kolegov so sebou na moje stretnutia. Bral som to uplne v pohode. A odozvy? Vzdy boli nadseni, ze mohli vidiet, ako to naozaj prebieha. Obhcodnik sa uci svoje remeslo. Kedysi sa remeslu ucili tovarisi u svojich majstrov tak, ze sa divali ako to robia. Ja som za tuto metodu, ale zaujima ma nazor ostatnych. Dakujem Lukas, ze ste polozili tuto otazku.

  3. Jana Škutková píše:

    Ja myslím, že keď sa to urobí korektne voči zákazníkovi a vysvetlí sa mu, kto je „prísediaci“, nie je v tom žiadny problém. Práve tú šancu vidieť niekoho naozaj skúseného pri práci považujem za najcennejšiu možnosť učenia. A je jedno, či sa práve obchod uzavrie, alebo sa vytvorí len prvý kontakt, či príde k odmietnutiu. Pre nováčika je dôležité vidieť, že aj negatívny výsledok je výsledok a skúseným predajcom to nezamáva…

  4. Jiří Slezák píše:

    Pokud jednáte u vás v kanceláři, tak kolegu prostě posadíte vedle k počítači. Bude předstírat práci a pozorovat kolegu 🙂

  5. Môj komentár sa týka koučingu. Úlohou kouča je pomôcť človeku objaviť a lepšie využívať svoje vnútorné zdroje, nie poukazovať na jeho nedostatky.
    Ak kouč poukazuje na vaše nedostatky, zrejme neabsolvoval kvalitný výcvik v koučovaní a len v dobrej viere robí to, čo mu káže jeho zaužívaná paradigma myslenia. S touto paradigmou prichádzajú na kurzy koučovania takmer všetci účastníci a jej zmenu považujú za jeden z najväčších prínosov kurzu.

    Ak sa teda pri poukazovaní na vaše nedostatky necítite dobre, pošlite vášho kouča na výcvik, kde sa naučí koučovať inak alebo príďte na koučovanie ku mne. Je to investícia, ktorá sa vám v krátkom čase vráti na vašich obchodných výsledkoch. Ak nie, vrátim vám vaše peniaze.

  6. Anonymous píše:

    to je skrytá reklama Kláry Giertlovej?

  7. Anonymous píše:

    Osobne si myslím, že najväčšia výhra pri nástupe do nového zamestnania, je možnosť sa od niekoho učiť! Získavanie skúseností od starších (múdrejších a ostrielanejších) kolegov je veľkou devízou a omnoho skracuje čas zaúčania. Ja sám mám v tomto viac skúseností a viem, že ak sa Vás ujme starší kolega najlepšie čo môžete spraviť, je byť s ním čo najdlhšie a čo najviac s ním komunikovať. Nebáť sa ho a nestrániť. Nebáť sa to aj vyskúšať si rôzne praktiky na sebe v jeho prítomnosti. Nebáť sa že čo ak urobím chybu. Chybu raz urobíte vždy ale nie je to dôvod strániť sa ho a obávať sa zlyhania. Práve v týchto situáciách sa naučíte najviac. Verte mi, lebo mám aj opačné skúsenosti. Keď Vás hodia do vody a tu máš, plávaj…a ešte Vám hádžu polená. Rado

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

code