Môže byť každý obchodníkom?

Filed in Rôzne by on 29. novembra 2010 5 komentárov

Jeden čitateľ (majiteľ reklamnej agentúry) mi napísal e-mail s príbehom, ako po rokoch aktívneho predaja chcel za seba nájsť náhradu a zamestnať obchodníka. Jeho pokusy však nedopadli úspešne. Napriek veľmi dobrým (aj platovým) podmienkam, noví obchodníci nejavili veľkú snahu predávať. Jeho otázka znela: je problém v motivácii alebo obchodníkom jednoducho nemôže byť každý?

Moja odpoveď je: aj jedno aj druhé. Najprv sa pozrime na motiváciu. Čo ľudí motivuje? Peniaze, získanie výhod, získanie uznania a obdivu, presvedčenie o niečom, snaha prekonať sám seba, snaha dosiahnuť niečo. Peniaze sú silná motivácia. Ale na to, aby niekto bol dobrý obchodník, to nestačí. V skutočnosti, obchodníci sú najlepšie zarábajúca profesia na svete. Prečo je potom tak ťažké nájsť dobrého obchodníka? Lebo okrem peňazí tam musí byť aj túžba dokázať niečo, prekonávať výzvy (aj samého seba) a víťaziť.

Dobrý obchodník je ako horolezec. Má namierené vysoko. Vie, že počas výstupu príde únava, chlad, možno aj zúfalstvo. Ale je odhodlaný zvládnuť to kvôli svojmu cieľu. Zdolanie vrcholu je pre neho dôležitejšie ako nepríjemné pocity na ceste hore. Preto je ochotný hodiny a dni podstupovať ťažké podmienky. Je to tak trochu adrenalín. A toto peniaze nedokážu. Vy by ste liezli na Mt.Everest iba kvôli peniazom?

Presne o tom je aj obchodnícka profesia. Jeho motivácia musí prísť zvnútra. Preto by som pri výbere obchodníka hľadal skôr postoj, ako odbornosť. Odborné veci sa dokáže naučiť. Postoj buď má, alebo nie.

Prečo je pozícia obchodníka taká ťažká? Lebo predávať nie je vždy príjemné. Napríklad zavolať cudziemu človeku a chcieť si s ním dohodnúť stretnutie. Vopred je jasné, že väčšina odmietne. Do toho nepôjde každý. Chce to guráž a schopnosť preniesť sa cez dočasné neúspechy.

Byť predajcom je všetko iné, len nie „teplé miestečko“. Preto obchodníkom nemôže byť každý. Z človeka, ktorý to nemá „v sebe“, žiadnymi peniazmi ani benefitmi predajcu nespravíte. Na obchodníka nemusíte mať talent. Ale bez ochoty prekonávať prekážky a snahy dokázať „to“ to nepôjde.

Takže výber obchodníka nie až tak o tom, čo mu ponúknuť. Je to skôr o tom, koho hľadáte. Či v sebe má ten oheň alebo nie. Dajte mu možnosť dobre zarobiť. Ale nie vo forme základného platu, ale podielu na výsledkoch. Nie je ľahké nájsť takýto typ človeka. Väčšina pracovníkov chce mať istoty a pohodlie. Dobrí obchodníci nie. Chcú výzvy a víťazstvá. Odhadujem, že možno 1-2% populácie má na to, byť dobrým obchodníkom. Preto asi bude treba hľadať dlhšie.

P.S. Mimochodom, pozdravujem všetkých „horolezcov“! Viem, že to nemáte ľahké. Ale ten pocit, keď ste „hore“, to stojí za to, či nie?

13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov
od tých priemerných...

Chcete viac tipov na zvýšenie predaja?
Zaregistrujte sa! S registráciou vám ZDARMA zašlem aj e-book v hodnote 9,90 €: “13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov od tých priemerných... ” Dozviete sa v ňom, čo vám ešte chýba k tomu, aby ste predávali ako špičkový obchodník 🙂 Registrácia je zdarma.



13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov
od tých priemerných...

(Visited 116 times, 1 visits today)

Comments

comments

Comments (5)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Anonymous píše:

    Ja osobne som obchodník na živnosť už 16 rokov a vystriedal som viacero druhov tovaru a služieb. Moja skúsenosť je, že ak niekto nerozumie názvu profesie, ktorú vykonáva alebo svojho postu, nemôže túto prácu vykonávať. A už vôbec nie dobre.
    Pôvod slova Obchod pochádza od slova obchádzať. To znamená, že obchodník musí chodievať, obchádzať ľudí. Ak niekto príme post obchodníka a nechce dennodenne chodievať za ľuďmi, zákazníkmi, klientmi a obchádzať ľudí, nemôže robiť profesiu obchodníka. Nech si hľadá inú prácu.

    Podľa mňa sú 4 základné motivácie ľudí:
    1, samozrejmá povinnosť, poslanie
    2, vlastné presvedčenie človeka, že to čo predáva, robí je dobré
    3, vlastné výhody, auto, telefón, základný plat, kancelária, sociálny program, ………
    4, peniaze

    Môj názor je, že dobrý obchodník nemôže mať základnú motiváciu 3 alebo 4, jednoducho to nefunguje.

  2. Martin píše:

    veĺmi ,veĺmi prospešný článok nielen pre lezcov,ale aj ostatných…
    p.s. akékolvek miesto na vrchole je na dosah.

  3. Michal N., Košice píše:

    Prospešný článok, súhlasím s tým a hlavne s otázkou postoja u predajcov. Ochota riešiť a hľadať riešenia je u predajcu veľmi dôležitá. Denný život predajcovi prináša veľmi veľa rôznorodých výziev a prekážok, u neho je nutný pozitívny prístup k ich zvládaniu.

    Zaujal ma komentár z 30.11. o 11.53 od neznámeho, z čoho pochádza slovo Obchod – obchádzať klientov. Veľmi pekný pohľad.

  4. Aver píše:

    Ked si uvedomite obchodnik je kazdy. Kazdy clovek ktory zije normalny zivot zaroven aj predava. Ked ucite svoje dieta, aby sa spravalo slusne v skole, aby sa spraval slusne k ludom a aby sa ucil, robite tiez obchod. Ak v kruhu rodiny, alebo niekde s ludmi komunikujete a jednoducho chcete ich o niecom presvedcit, tak isto robite obchod. Ak vas policajt zastavy a ak sa snim rozpravate v tom momente zacina obchod. Obchodovanie je vsade na vokol nas. Obchodovanie je prenasanie pocitu. Ak verite ze produkt ktory predavate je skvely, takyto pocit budete prenasat na zakaznika a nemusite sa ani velmi snazit. Takyto pocit vytvara nadsenie a nadsenie je nakazlive. Skuste sa na niekoho usmiat, a uvidite ze vo velkom pripade vam ten clovek usmev opatuje a ani vas nebude poznat. Kazdy den robime obchod. Je to prirodzena sucast alebo cinnost nasho zivota, len si to neuvedomujeme. Martin, dakujem ze ste mi na moju otazku odpovedal formou clanku. Uz viem akych ludi budem dalej hladat. NADSENYCH! Tak nadsenych ze ma svojim nadsenim priam nakazia.

  5. Martin Mišík píše:

    Presne tak. Hľadajte ľudí podobných vám! Ak vy ste úspešní, tak aj niekto podobný vám môže byť. A budete si aj lepšie rozumieť…

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

code