Ako sa nenechať zaskočiť námietkou: „Ešte sa poradím“…

Publikované v kategórii Stratégie predaja od dňa 7. marca 2017 žiadny komentár

Námietka Poradím sa„Mne sa vaša ponuka veľmi páči, ale musím to ešte prejsť s našim technickým riaditeľom…“ 

Netrafil by vás šľak? Hovorili ste priamo s generálnym riaditeľom, všetko išlo v pohode, už ste videli objednávku vo vrecku a teraz toto. Kto to mohol tušiť? Nuž…VY!

Niekedy sa totiž stáva, že sľubne rozrobený obchod sa neuzatvorí iba preto, lebo zákazník sa chce ešte s niekým poradiť. Ak to včas nepodchytíte, môže sa vám to celkom vymknúť z rúk – keď ten „niekto“ váš návrh zamietne, len veľmi ťažko sa s tým dá ešte niečo urobiť…

Za „Poradím sa“ bývajú skryté dva dôvody

Človek by očakával, že generálny riaditeľ bude môcť vo firme rozhodnúť o čomkoľvek. Môcť by určite mohol. Ale možno nechce, lebo sa vo vašej problematike veľmi nevyzná.

Kompetenciu podpísať objednávku síce má, ale nemá k tomu potrebné vedomosti. Preto sa chce ešte poradiť s človekom, ktorý je u nich pre danú oblasť odborníkom.

Alebo sedíte v cestovnej kancelárii a vyberáte dovolenku pre vašu rodinu. Našli ste peknú destináciu, vy by ste brali hneď. Ale bude sa páčiť aj vašej manželke? Nechcete predsa celé 2 týždne počúvať výčitky, akú zlú dovolenku ste vybrali. Preto si radšej necháte váš výber najprv schváliť – aby ste mali „alibi“ 🙂

Prvý dôvod je teda ten, že zákazník nechce rozhodnúť sám. Buď sa vo veci nevyzná a nevie,  či sa jedná o správne riešenie, alebo nechce riskovať následky, keby sa rozhodol zle. Preto do rozhodovania zapojí aj inú osobu, ktorá bude v prípade nesprávneho rozhodnutia jeho „spoluvinníkom“.

Ten druhý dôvod je samozrejme ten, že vaša kontaktná osoba nemá kompetenciu rozhodnúť. Proste nemá dostatočné právomoci, nákup musí schváliť niekto iný. Takže aj keď tohto človeka vašou ponukou ohúrite, bez súhlasu nadriadeného z toho objednávka nebude.

Prevencia je lepšia ako „hasiť“ problém

prevencia námietky Poradím saAj keď „Poradím sa…“ nie je typická námietka (veď zákazník nemá žiadnu otvorenú výhradu), bráni vám v uzatvorení obchodu. Takže ju za námietku radšej považujme…

Našťastie, hlavne ak predávate firemným zákazníkom, táto námietka sa dá vopred predvídať – vo firmách je dnes už skôr výnimkou, že rozhoduje iba jeden človek.

Tak ako aj pri iných často opakovaných námietkach, aj v tomto prípade radšej odporúčam prevenciu. Lebo “ o nás – bez nás“ pre obchodníka nie je veľmi šťastná pozícia.

Takže podobne ako pri zuboch – radšej čistiť ako neskôr vŕtať 🙂

Prevencia č.1: od začiatku komunikujte s ľuďmi, ktorí majú kompetencie

Niekedy sa obchodníci boja osloviť top-manažérske pozície. Majú voči nim veľký rešpekt, tak radšej oslovia niekoho, kto je pre nich „rovnocennejší“ partner a pri kom sa cítia sebaistejšie.

Z pohľadu stratégie predaja to nie je správny krok – človek bez kompetencií vám totiž nemôže povedať „áno“, ale môže kedykoľvek povedať „nie“. Aj keď sa k takémuto človeku dostanete ľahšie, môže to byť pre vás slepá ulička.

Ak sa k top-manažérovi neviete dostať, a hovoríte iba s nižšou pozíciou, treba už v úvode stretnutia túto situáciu osloviť a naznačiť ďalší scenár vývoja:

„Dnes som tu preto, aby sme si principiálne prešli, ako by sme vedeli vašu požiadavku vyriešiť. Ak sa vám náš návrh bude páčiť, dohodneme si ďalší postup ako zaangažovať aj vašich kolegov, ktorých požiadavky by sme tiež mali do riešenia zakomponovať. Bude to tak v poriadku?“

A máte pripravenú pôdu na dohodnutie stretnutia aj s ostatnými ľuďmi, ktorí budú zapojení do rozhodovania.

Prevencia č.2: vopred si zistite ich rozhodovací model

Aj keď jednáte s „najvyšším“, stále nemáte istotu, že bude rozhodovať sám. Preto si vopred zistite, aký je v tejto firme rozhodovací model:

“Pán riaditeľ, kým sa definitívne rozhodnete, s kým ešte budete konzultovať tento návrh?“

Ideálne opýtať sa to ešte pred tým, ako budete prezentovať vašu ponuku. A ak bude do rozhodovania zapojený aj iný človek z firmy, navrhnite, aby bol tiež na prezentácii. Môže mať totiž aj iné požiadavky, otázky alebo námietky, na ktoré by ste mali reagovať.

Keby ste to celé nechali iba na generálneho riaditeľa, ak „schytá“ námietku od svojho technického alebo finančného riaditeľa, ako si s ňou poradí? Nijako. Už vám potom len oznámia, že sa rozhodli inak. S týmto je potom veľmi ťažké niečo robiť. A celá vaša snaha vyjde nazmar…

P.S. Predaj dnes prináša celkom iné výzvy ako pred 10 rokmi. Preto treba zmeniť aj spôsob ako komunikovať s dnešným náročným a odmietavým zákazníkom. Ak chcete návod, príďte na školenie: Reset predaja (30.3.2017). Viac info o školení

 

13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov
od tých priemerných...

Chcete viac tipov na zvýšenie predaja?
Zaregistrujte sa! S registráciou vám ZDARMA zašlem aj e-book v hodnote 9,90 €: “13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov od tých priemerných... ” Dozviete sa v ňom, čo vám ešte chýba k tomu, aby ste predávali ako špičkový obchodník 🙂 Odber noviniek môžete kedykoľvek odvolať. Registrácia je zdarma.



13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov
od tých priemerných...

Facebook komentáre

komentárov

Štítky: , , ,

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *