Ako predávať v maloobchodnej predajni

Filed in Maloobchodný predaj by on 14. marca 2011 4 komentáre

Mnohí z nás už na vlastnej koži pocítili, že zákazník to v bežnej maloobchodnej predajni nemá vôbec na ružiach ustlané. A dôvodom vôbec nie je nedostatok tovaru. V obchodoch sa najčastejšie stretávam s týmito dvoma základnými nedostatkami:

  1. nezáujem a neochota zo strany personálu predajne,
  2. celý predaj spočíva iba v prezentácii tovaru.

 Je pravda, že ryba často smrdí od hlavy. To znamená, že výberu správnych ľudí do predaja nie je venovaná dostatočná pozornosť. Ak majiteľ predajne vyberá ľudí iba do počtu, nemôže sa čudovať. Je smutné, ak vidíte v predajni, ktorá stála stotisíce (Eur), predávať ľudí, ktorí nejavia štipku záujmu.

Predavač nie je na to, aby iba stál a čakal, až k nemu príde zákazník a niečo si vypýta. Predavač by mal predávať-t.j.aktívne začať debatu so zákazníkmi a viesť ich ku kúpe! O tom, že predaj je o prístupe a o ľuďoch, sa presvedčil aj jeden môj klient. Rozdiel v tržbách medzi dvoma smenami, ktoré sa v rôznych dňoch striedali v jednej predajni, bol až 70%!!!

Druhá vec je otázka odmeňovania – ak pracovník nie je zainteresovaný na dosiahnutej tržbe alebo zisku, nemá dôvod správať sa „podnikateľsky“. Paušálny plat ešte nikoho nemotivoval k lepším výkonom.

To, čomu sa chcem v tomto článku hlavne venovať je, akým chybám sa vyhnúť pri samotnom predaji:

  •  predavač by síce mal zákazníka pozdraviť, ale nemal by mu hneď ísť „po krku“ s otázkou: „Ako vám môžem pomôcť?“ Ak zákazník ešte presne nevie, čo chce, veľmi rýchlo sa zbaví predavača odpoveďou: „Ďakujem, iba sa pozerám.“ A viac si predavač už nepípne…
  • ak sa zákazník aj zaujíma o nejaký konkrétny tovar, neponáhľajte sa hneď s prezentáciou. Trochu sa ho najprv povypytujte. Inak riskujete, že budete prezentovať tovar, ktorý pre zákazníka nie je vhodný.
  • počas prezentácie nezamotajte zákazníkovi hlavu príliš veľkým množstvom informácií. Stačia iba tie základné a potom sa opýtajte:“Zaujíma vás ešte niečo?“ Neočakávajte, že každý zákazník je odborník. Preto používajte zrozumiteľný jazyk,žiadne odborné výrazy.
  • keď prezentujete, dajte výrobok do ruky zákazníkovi. Lepšie sa s ním „zoznámi, ako keď ho v ruke držíte vy. Čo sa dá, predveďte naživo. Raz vidieť je lepšie ako tisíc krát počuť.
  • asi najčastejšia chyba, s ktorou sa stretávam je, že predavač po svojej prezentácii nedokončí svoju robotu. T.j.neopýta sa zákazníka, či to chce. Úlohou predavača je predávať. Ak sa zákazníka po svojej prezentácii ani neopýta, či to chce, na čo sa potom namáhal? Mnohí zákazníci sú nerozhodní. Ak ich priamo nevyzvete ku kúpe, tak sa nerozhodnú a odložia to na inokedy. Táto otázka („Môžem vám to zabaliť/nablokovať?“) preto v mnohých prípadoch znamená rozdiel medzi tržbou alebo odchodom zákazníka.

Ak by predavači dodržiavali aspoň tieto zásady, tak by určite predali viac. Keď nabudúce pôjdete niečo kupovať do nejakej maloobchodnej predajne, skúste si to lepšie všímať. Uvidíte na vlastné oči, kde im priamo pred nosom utekajú peniaze.
————————————————————
Nie ste ešte zaregistrovaní na odber nových článkov? Zaregistrujte sa! Súčasne s registráciou získate zdarma e-book: „7 zákonov úspechu v predaji“.

13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov
od tých priemerných...

Chcete viac tipov na zvýšenie predaja?
Zaregistrujte sa! S registráciou vám ZDARMA zašlem aj e-book v hodnote 9,90 €: “13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov od tých priemerných... ” Dozviete sa v ňom, čo vám ešte chýba k tomu, aby ste predávali ako špičkový obchodník 🙂 Registrácia je zdarma.



13 znakov, ktoré odlišujú najlepších predajcov
od tých priemerných...

(Visited 696 times, 1 visits today)

Comments

comments

Comments (4)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Anonymous píše:

    Hmm, ako tak čítam rôzne návody na predaj, všaďe sa stretávam s tým, že predajca musí dokončiť predaj – vyzvať na kúpu. Ja som asi veľmi zvláštny typ zákazňíka, lebo mňa najviac presvedčí práve predajca, ktorý mi produkt len predveďie a vôbec sa ňepokúša mi ho predať. že mi len poukazuje všelijaké zaujímavosťi, a úplňe ma ňechá na pokoji, čo sa týka rozhodnuťia, či to kúpiť alebo ňie. Pretože vtedy sa môžem v kľuďe rozhodnúť, či to chcem a ak áno, či to kpim hňeď, alebo inokedy. Ak ma však vyzve ku kúpe, okamžiťe to zabije a ja automaticky odpovedám, že ešťe si to rozmyslím. A ponáhľam sa preč, lebo viďím, že on čaká, ako sa rozhodňem. A ten pocit ňeznášam – ja sa potrebujem rozhodnúť sám. Najlepšie, čo môže urobiť, je úplňe odomňa odísť. A ak sa rozhodňem to kúpiť a hňeď, sám ho vyhľadám. Aký je návod na takých, ako som ja?
    Juraj Kalus Delviar

  2. Anonymous píše:

    Xixixi, pán Juraj Kalus Delviar,
    ak som správne pochopil co pisete, tak si myslim, ze sa citite VELMI DOBRE vo vacsine obchodov v nasej krajine. 🙂 (nic v zlom)
    LUDO

  3. Anonymous píše:

    Predavac musi predavat dobre pocity a dobre riesenie problemu. Ak ma zakaznik dobry pocit a zakaznikov problem sa kupou vyriesi k jeho spokojnosti, tak sa je cena pre neho vedlajsia.

  4. Anonym píše:

    Chcela by som sa opýtať, či zdravenie sa ľuďom pred predajňou na nákupnej pasáži jedného hypetmarketu je aktívne oslovovanie zákazníka, ako to tvrdí naša novo pečená manažérka, alebo zbytočnosť. Zatiaľ som nezaregistrovala žiaden nárast potencionálnych zákazníkov, ako naša manažérka tvrdila, že to funguje na inej predajni. Naopak som sa už pár krát stretla so sexuálnymi narážkami pánov, čo mi bolo dosť nepríjemné. Prosím Vás vyjadrite sa k danej problematike.

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

code